Ook al ben je helemaal niet van plan betaald te gaan adverteren op Google (of andere zoekmachines) kun je wel degelijk goed scoren in de organische zoekresultaten. Bovendien, als je direct een goede degelijke basis legt is het makkelijk schakelen als je in de toekomst wél besluit te gaan adverteren. Die goede basis kan er zelfs voor zorgen, dat adverteren helemaal niet nodig is!
De algoritmes waarmee Google de zoekresultaten classificeert en weergeeft zijn constant onderhevig aan verandering. Of je er blij mee bent of niet, Google heeft zich tot ‘de verbeteraar’ van het internet opgeworpen. Zo zijn er steeds meer factoren waar je rekening mee moet houden. Het internet moet sneller, veiliger, veelzijdiger en persoonlijker worden.
Google maakt een profiel van jouw website, een zogenoemde ‘Domain Authority’ score. Daarnaast heeft elke pagina een ‘Page Authority’ score. Voor beiden geldt dat dit een dynamische score is. Deze score is afhankelijk van zowel jou, als van jouw concurrenten. Jouw score kan zakken als jouw concurrenten hoger stijgen. Of andersom. Zo bepaalt Google dus, simpel uitgelegd, de ranking binnen de zoekresultaten.
Als jouw resultaten zakken, wil dus niet direct zeggen dat jij verslechterd bent, maar waarschijnlijk is een van je concurrenten verbeterd. Als jij (nog) een lage Domein Authority hebt in vergelijking met je concurrenten, of je website onlangs hebt vernieuwd, kunnen dit soort fluctuaties best intens zijn. Omhoog, óf omlaag.
Intern bij Google is dit een enorm complex proces, jaarlijks veranderen honderden algoritmes en komen er honderden nieuwe bij. Het is lastig om hier 100% grip op uit te oefenen. Wel kunnen we ons best doen op de verschillende gebieden waaruit deze score wordt opgebouwd.
Het is o.a. opgebouwd uit verschillende factoren:
De eerste is een inkopper, maar wordt best vaak over het hoofd gezien. Op welke woorden wil je gevonden worden? Staan die prominent op de juiste plaats op de pagina? Heb je die in je tekst verwerkt?
N.B. Losse zoekwoorden plaatsen op de site wordt niet meer gezien als positief. Je zult de zoekwoorden echt actief moeten verwerken in de teksten van de pagina’s.
Ben jij van ‘waarde‘ voor bezoekers? Hoe waardevol is jouw content? Heb je gedegen, goed onderbouwde artikelen met achtergrondinformatie wat van belang kan zijn voor bezoekers?
Hoe actief is jouw domein? Plaats je regelmatig nieuwe artikelen? Worden pagina’s regelmatig bijgewerkt?
Een belangrijke factor. Een site die langzaam laad (7 seconden of langer) zorgt voor een slechte ervaring bij bezoekers. Die haken eerder af.
Er zijn diverse onderzoeken die uitwijzen, een langere laadsnelheid zorgt voor minder succesvolle conversie. Klanten verlaten je site als laden te lang duurt. Google plaatst langzaam ladende sites sinds kort ook lager in de resultaten.
Het mobiele verkeer op het internet heeft in rap tempo de meerderheid verworven. Als jouw website niet goed laad op kleine schermen zal Google je lager ranken. Deze factor is in de afgelopen paar jaar extreem veel belangrijker geworden.
Google heeft zelfs eigen indexen gemaakt voor mobiel en desktop. Een goede responsive website is dus van groot belang!
Zowel de laadtijd als de mobiele weergave zijn de grootste factoren voor een goede Google Pagespeed score. Deze score wordt gedurende 2020 - 2021 de leidraad voor Google om je score te berekenen.
Een website die al langer bestaat heeft -volgens Google- meer gewicht en zal dus en streepje vóór krijgen in de zoekresultaten. Het maken van een nieuw ontwerp van je website is hier niet van invloed op, mits deze goed is uitgevoerd. De oude links moeten worden doorgestuurd naar de nieuwe om een goede ranking te behouden.
Hoe vaak staat er een link naar jouw website, op een andere website? Hebben de desbetreffende websites een hoge ‘Domain Authority’? Als jouw website voorkomt op veel goedbezochte websites zul je hoger ranken. Naast het uitwisselen van links is er nog een manier om hier actief mee bezig te zijn; reageren op artikelen of blogposts van grote belangrijke websites. Je kunt bij reageren vaak jouw website URL invullen.
Hoe actief ben je met je bedrijf op de verschillende Social Media kanalen? Hoe vaak worden berichten van je gedeeld? Hoe vaak heb je interactie met bezoekers op je Social Media accounts?
Het gebruik van video’s en podcasts op je website plaatst je hoger op de ranglijsten.
Beneden de 200 dagelijkse (!) bezoekers scoor je op dit onderdeel niet of nauwelijks. Des te meer bezoekers, des te meer zinnigs je te melden hebt denkt Google.
Als er vanuit jouw hosting account spam verstuurd wordt, wordt je account direct (binnen 24 uur) gedeactiveerd. Vaak is dan het ‘leed’ al geleden, je staat op een blacklist. Het is lastig daar vanaf te komen. Ook als je website gehackt is, daalt je ‘Domein Authority’ extreem snel. Een echte dood-doener voor je vindbaarheid. Voorkomen is beter dan genezen.
Is al jouw content wel origineel? Je krijgt strafpunten als je dingen zomaar kopieert. Een degelijke bronvermelding met link naar het originele artikel is essentieel. (Vraag altijd toestemming als je dingen op je website plaatst – jij draagt daar zelf de verantwoordelijkheid voor)
Voor webshops was het al enige jaren ‘verplicht’. Nu zijn ALLE websites ‘aan de beurt’. In Google’s browser Chrome worden websites die niet zijn beveiligd met een SSL certificaat sinds juli 2018 aangemerkt als ‘onveilig’. Het wordt een steeds grotere factor, de beveiliging. (Alle websites die Blauwe Nacht host hebben een gratis SSL certificaat)
Omdat de algoritmes zoveel veranderen en Google constant de focus op nieuwe punten legt is SEO optimalisatie een doorlopend proces. Je ranking monitoren is een goede manier om de vinger op de pols te houden. Je kunt in de Google Search Console terugvinden op welke woorden jouw website gevonden wordt en met welke zoekopdracht mensen op bepaalde pagina’s binnenkomen. Het kan een goed idee zijn om met enige regelmaat de pagina’s daaraan aan te passen. Bijvoorbeeld als blijkt dat bezoekers met een zoekwoord binnenkomen die niet optimaal in de inhoud staat. Google legt immers verbanden en stuurt bezoekers soms naar je website met een zoekopdracht waarop jij je pagina helemaal niet hebt geoptimaliseerd. (!) Dat opent soms leuke nieuwe kansen!