Wow.. Taking to long? Reload the page or click here to close the loading screen.
Effectief teksten schrijven voor je website | Blauwe Nacht

Hoe schrijf je effectief teksten voor een goede vindbaarheid in zoekmachines?

De vindbaarheid van jouw website valt of staat met de juiste inhoud. Het begint met het vaststellen van de zoekwoord of zoekwoorden van de desbetreffende pagina. Je kunt je dus het beste per aparte pagina richten op eigen zoekwoord(en).

Het vinden van je zoekwoord of zoekwoorden is een kunst apart. Enkele zoekwoorden hebben een hogere ‘bezetting’ dan een paar woorden aan elkaar. Bijvoorbeeld; de kans dat je hoog scoort met YOGA is niet zo groot. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van gekoppelde woorden. YOGA IN ALMERE is al een stuk makkelijker om een hoge score mee te halen. KUNDALINI YOGA IN ALMERE zal nog makkelijker gaan. Je ziet dat het woord YOGA dus een prima uitgangspunt is, maar dat extra woorden toevoegen je kansen om hoog te scoren aanzienlijk vergroten. Bovendien weten je bezoekers (en Google) op deze manier al best veel wát jij precies aanbied door alleen al de titel.​

Daarna moet je de teksten gaan maken, volgens een vast patroon. Je gebruikt hiervoor titels, optioneel tussentitels en de tussenliggende teksten (alinea of body tekst). De titels zijn opgebouwd uit tags; H1 is de hoofdtitel, H2-H6 worden gebruikt voor onderliggende niveaus.

De teksten

H1 = TITLE TAG = HOOFDTITEL

De title tag is één van de belangrijkste pagina elementen en vergt de meeste aandacht.

De title tag wordt niet alleen gebruikt op de pagina als titel, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw titel zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de titel om hogere posities te bereiken.

Probeer de titel kort te houden omdat titels die langer zijn dan 70 karakters worden afgekort door de zoekmachines. Daarnaast kunnen titels die té lang, té kort (titels met 1 woord) of titels die niet gerelateerd zijn aan de pagina, worden herschreven door de zoekmachines.

Probeer in de titel niet alleen je woord(en) op te nemen, maar geef extra informatie mee. Is bijvoorbeeld jouw zoekwoord ORTHOMOLECULAIRE THERAPIE, dan is het een goed idee om daar bijvoorbeeld de plaats van je praktijk, of je praktijknaam aan toe te voegen. ORTHOMOLECULAIRE THERAPIE BIJ BLAUWE NACHT IN ALMERE.​

GEBRUIK DE H1 TAG SLECHTS 1X PER PAGINA.

Volgens “goed gebruik” bij HTML code, moet een webpagina maar één titletag hebben. Als er meerdere title tags worden gevonden op een pagina, weten zoekmachines niet welke ze moeten tonen en kunnen eventueel zelf een titel bepalen voor in de zoekresultaten.

Optioneel; het gebruik van H2, H3, H4, H5 en H6

H2-H6 tags worden gebruikt om subkop teksten op een pagina te markeren (in tegenstelling tot de H1 tag die alleen wordt gebruikt om de belangrijkste koptekst te markeren). Het is belangrijk om de hiërarchie van de H2-H6 tags goed te gebruiken, om de zoekmachines niet in verwarring te brengen. Het is niet logisch om een H3 tag in plaats van een H2 tag te gebruiken, enz. Je kunt dus meerdere H2 titels gebruiken. Als je die weer wil onderverdelen, gebruik daarvoor H3.

H1 TITEL
Alinea tekst

  • H2 Titel

    Alinea tekst

  • H2 Titel

    Alinea tekst

    • H3 Titel (extra uitleg)

      Alinea tekst

  • H2 Titel

    Alinea tekst

    • H3 Titel (extra uitleg)

      Alinea tekst

Je moet weten dat het gebruik van H2-H6 tags optioneel is en het slechts een kleine boost geeft aan jouw posities in de zoekresultaten voor deze zoekwoorden. Gebruik dit vooral voor duidelijkheid bij je lezers, of voor extra diversificatie van je zoekwoorden. Zo kun je pagina’s die extra aandacht nodig hebben eruit laten springen. Zo duidelijk met inspringing worden de teksten meestal niet op je site geplaatst. (dit is om de structuur duidelijk te maken voor je) Voor je bezoekers zijn vaak alleen de grootte van de titels verschillend; H1 is groter dan H2 etc.

Wat een goede tactiek is, is om de verschillende manieren waarop je bezoeker jouw pagina kan vinden, om te zetten naar deze tussenkoppen. Bijvoorbeeld; jouw zoekwoord is ORTHOMOLECULAIRE THERAPIE. Goede tussenkopjes daarvoor zullen dan zijn; UITSLUITEND NATUURLIJKE MIDDELEN BIJ EEN BEHANDELING en/of IK ZIT NIET LEKKER IN MIJN VEL en/of WIL JE JE WEER GOED VOELEN en/of  DE NATUUR INZETTEN OM JE BETER TE VOELEN. Zo creëer je een breed spectrum van jouw zoekwoord. Google houdt daarvan! En je lezers dus ook. :)

De bodytekst = alinea

Onder elke kop plaats je een stuk tekst in één of meerdere alinea’s. Alle alinea’s bij elkaar wordt de bodytekst genoemd. Als jouw zoekwoorden voorkomen in de body van de webpagina, heeft de pagina een betere kans op hoge zoekmachine posities. Plaats de zoekwoorden aan het begin (van de pagina en/of alinea) voor de grootste impact.

Gebruik niet alleen de normale zoekwoorden, maar ook verder zoveel mogelijk synoniemen. Je zoekwoord zou minimaal 4x en maximaal 7x kunnen terugkeren in de tekst. Met synoniemen kan je dus vaker je onderwerp laten terugkomen dan de maximale 7x. Want zodra je je zoekwoord overmatig gebruikt, dat heet keyword stuffing, krijg je strafpunten van Google.

Je kunt zoekwoorden zonder of met extra nadruk plaatsen op de pagina, zoals Vet gedruktSchuin gedrukt of Link anker. Naast dat het nadruk leggen op woorden prettig is voor je lezers zijn zulke tags een essentieel onderdeel van de pagina body en moeten zeker worden overwogen tijdens de optimalisatie.

Maak gebruik van cursieve alinea’s, zoals deze, om meer nadruk te leggen op je zoekwoorden. Begin zo een alinea met je zoekwoord.

Probeer de pagina inhoud niet alleen zoekwoord rijk te maken, maar ook aantrekkelijk voor de gebruiker: gebruik een logische structuur, gebruik kopteksten en bullets, afbeeldingen en andere multi-media inhoud. Heel belangrijk: gebruik normale taal voor de teksten, maak gebruik van logische zinsopbouw. Gebruik ook synoniemen voor je zoekwoorden, Google zal je pagina beter ranken omdat je rijker bent in je uitleg.

Zorg ervoor dat je wegblijft van black-hat pagina optimalisatie technieken (zoekwoord stuffing, tekst in dezelfde kleur als de achtergrond, teksten verbergen achter elementen, etc) omdat deze kunnen leiden tot een straf van de zoekmachines.

Hoe lang moet de bodytekst zijn?

Webpagina’s met veel tekst scoren vaak goed in de zoekresultaten, omdat ze vaak meer bruikbare informatie bevatten voor de gebruikers. Het is aanbevolen om tekst bovenaan de pagina te plaatsen omdat zoekmachines vraagtekens kunnen hebben bij pagina’s die bestaan uit veel afbeeldingen of advertenties bovenaan de pagina.

Hoewel specifieke aanbevelingen voor de hoeveelheid tekst, verschillen van niche tot niche, kun je het best kijken naar de gemiddelden van de concurrentie. Over het algemeen genomen geld; des te meer des te beter;

Een normale pagina zou ongeveer 450 woorden moeten bevatten. Tot 2500 woorden voor een gedegen artikel is niet vreemd. Hou je vooral niet in. ;-)

Meta Tags

Meta tags zijn de NIET DIRECT ZICHTBARE titels van je website. Je gebruikt deze titels voor de zoekmachines en sociale media. Deze titels zullen ZICHTBAAR worden in Google, op Facebook etc.

Meta title = Zoekmachine titel

Volgens goed gebruik zijn de paginatitel en de Meta title gelijk. Hoewel de Meta title vaak langer KAN zijn dan 70 karakters, is het goed gebruik de 70 karakters niet te overschrijden.

Meta description = zoekmachine omschrijving

De meta description is een belangrijk on-page element en vergt extra aandacht.

De meta description wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken.

Je ziet in Google de Meta Title bovenin staan, eronder de Meta Description.

Let op: Meta descriptions die niet gerelateerd zijn aan de pagina kunnen genegeerd worden door de zoekmachines waardoor er een willekeurige tekst wordt geplaatst in de zoekresultaten.

Ideale lengte Meta description

Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken. Probeer de meta descriptions relatief kort te houden omdat meta descriptions langer dan 160 karakters worden afgekort door de zoekmachines.

Meta keywords

De meta keywords tag heeft vroeger een grote rol gespeeld, maar wordt tegenwoordig veelal genegeerd door de zoekmachines. Daarnaast kan het de concurrentie helpen bij het ontdekken van jouw zoekwoord strategie.

Als je toch de meta keywords tag wilt gebruiken, voor bijvoorbeeld zoekmachines als Baidu, die nog steeds gebruik maken van deze tag, zorg dan dat het relevante zoekwoorden zijn en dat je er niet teveel gebruikt. Gebruik een komma (,) om de zoekwoorden van elkaar te scheiden binnen de tag.

Let op: (Teveel) gebruik van Meta keywords heeft tegenwoordig een negatief effect.

Open graph

Open Graph is een speciaal pagina markup protocol die webmasters in staat stelt om de social snippets van hun gedeelde URLs te beïnvloeden. Het zijn de Open Graph tags’ die de titel, omschrijving en thumbnail afbeelding voor een URL bepalen wanneer iemand de link deelt op de social media.

Op dit moment wordt Open Graph markup ondersteund door alle grote sociale netwerken, inclusief Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn, Instagram en anderen.

Je kunt de Open Graph instellingen in je SEO plugin vinden. Ze zijn per pagina in te stellen. Maak hiervan slim gebruik, je kunt tot in detail bepalen welke tekst met welke afbeelding er in je Social Media terecht komt.

Succes!

Het schrijven voor je website is meestal een behoorlijke klus. Niet iedereen is even goed in schrijven. Neem de tijd, of vraag wat hulp. Je teksten zijn erg belangrijk, dus kwaliteit zo hoog in het vaandel moeten staan!

SEO Audits

Wil je na het schrijven van je artikelen of pagina’s een check of alles goed en optimaal is ingesteld en geschreven? Blauwe Nacht kan verschillende uitgebreide rapportages maken, per pagina of van je gehele site. In deze rapportages kun je zien of jouw zoekwoorden effectief zijn toegepast op die pagina en krijg je tips om de vindbaarheid te verbeteren. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Warme groet,
Antal

Delen = lief

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Geef een reactie

Support

Classic
19 per maand
  • Blauwe Nacht houdt je WordPress installatie, alle plugins en je thema ‘up to date’. Worry-Free WordPress, je hoeft niet meer over de techniek na te denken.*
  • De unieke Blauwe Nacht WordPress Support plugin.
  • Toegang tot support tool (versturen van een support ticket) direct vanuit je WordPress Dashboard.
  • Berichten monitoren (reacties/spam)
  • Wekelijkse backup van je website (altijd 1 versie backup)
  • Uptime monitor
  • SEO keyword ranking monitor
  • Dagelijkse security check
  • Dagelijkse performance check
  • Maandelijks een rapportage en vrijblijvend advies

Support

Professional
49 per maand
  • Blauwe Nacht houdt je WordPress installatie, alle plugins en je thema ‘up to date’. Worry-Free WordPress, je hoeft niet meer over de techniek na te denken.*
  • De unieke Blauwe Nacht WordPress Support plugin.
  • Toegang tot support tool (versturen van een support ticket) direct vanuit je WordPress Dashboard.
  • Berichten monitoren (reacties/spam)
  • Dagelijkse backup van je website (altijd 4 versies backup)
  • Uptime monitor
  • SEO keyword ranking monitor
  • Dagelijkse security check
  • Dagelijkse performance check
  • Maandelijks een rapportage en vrijblijvend advies
Beste Keuze

Budget (Shared) hosting

Bij shared hosting huur je een klein stukje van een server. Hier draaien vaak honderden (of duizenden) websites op. Dat maakt dit type hosting lekker goedkoop. De resources zijn hier theoretisch en niet gegarandeerd. Voor de meeste kleine websites is dit vaak genoeg. In pieksituaties kan de server echter langzaam reageren; als je website plots veel bezoekers krijgt kunnen die hier last van ondervinden. Als je website traag reageert is het misschien een teken dat je resources niet toereikend (meer) zijn.

Premium (Cloud) hosting

Bij Cloud hosting huur je een klein stukje van een server. Maar in dit geval is de gehele (virtuele) server afgehuurd voor Blauwe Nacht en zijn klanten. Blauwe Nacht heeft de configuratie van de server in eigen handen, wat goed nieuws is voor jou. De resources worden gedeeld en schalen dynamisch mee met het aantal klanten. Met meer klanten ontstaat er een steeds groter collectief, met steeds meer power. Zo zal er in pieksituaties veel meer kracht zijn om bezoekers een snelle en betrouwbare website voor te schotelen. Websites die draaien onder Cloud hosting voelen soepeler aan, laden sneller en zijn veel betrouwbaarder. Als je Cloud hosting combineert met een van onze servicepakketten heb je werkelijk geen zorgen meer.

Inloggen

Registreren

 

Wachtwoord resetten

Stel je wachtwoord opnieuw in
A password will be e-mailed to you.
Back to