“Kan het logo groter?” (en andere feedback die eigenlijk iets anders zegt)

“Kan het logo groter?” klinkt simpel. Maar vaak bedoelt iemand onderbewust iets heel anders. Als ik dat hoor, spits ik mijn oren. Want dán wordt het interessant.

“Kan het logo wat groter?”
Ik hoor het vaker dan je denkt. Niet omdat dat logo zo klein is. Maar omdat iemand gezien wil worden. Herkend. Of gewoon het gevoel heeft dat het nog niet klopt.

En dat snap ik. Echt.

Want een ontwerp -of dat nou een logo is of een hele website- gaat nooit alleen over beeld. Het gaat over vertrouwen. Over jezelf durven laten zien. En soms: over twijfels die je nog niet helemaal kunt verwoorden.

Als vormgever moet ik soms ook tolk zijn

Ik werk al jaren met ondernemers, coaches en creatieve professionals. En als ik iets heb geleerd, is het dit: mensen zeggen zelden precies wat ze bedoelen.

“Voeg wat kleur toe” betekent meestal: het mag wat meer leven.
“Maak het speelser” is vaak: ik wil dat mensen zich welkom voelen.
“Het moet nog gaan leven”: tja, dat hoor ik vaak. En ik weet dan: we zitten er bijna. Maar we zijn er nog niet.

Het vraagt iets om daar doorheen te luisteren. Geen oordeel, maar nieuwsgierigheid. Want achter elke vage opmerking zit iets echts.

Ik word niet gefrustreerd. Ik word nieuwsgierig.

Wanneer iemand me feedback geeft die op het eerste gezicht vaag is, schiet ik niet in de stress. Ik stel vragen.

  • Wat voelt er nog niet helemaal goed?
  • Waar schuurt het?
  • Wat zou je willen voelen als je deze pagina opent?

Soms moet ik even tussen de regels door luisteren. Of tussen de pixels. Maar dat is oké. Want daar gebeurt het.

Design is communicatie. Geen kunstje.

Het is verleidelijk om design te zien als iets esthetisch. Een mooi plaatje. Maar dat is het niet. Of: dat is het óók, maar niet alleen.

Design is een taal. En niet iedereen spreekt die vloeiend.
Daarom zie ik het als mijn taak om te vertalen. Van gevoel naar vorm. Van onduidelijke input naar iets wat werkt. Iets dat klopt. Voor jou, én voor je bezoeker.

De wildste feedback die ik ooit kreeg?

“Kan het er wat rijker uitzien?”
Ik moest lachen. “Je bedoelt… financieel rijker?” vroeg ik. “Of qua uitstraling?”
Het werd een mooi gesprek. Over zelfvertrouwen. Over volwassenheid in je branding. Over je plek durven innemen.
En ja. Uiteindelijk kreeg die website een heel andere uitstraling. Niet omdat ik het design opgeleukt heb, maar omdat ik beter begreep wat hij echt wilde overbrengen.

Dit is waarom ik mijn werk zo graag doe

Omdat het nooit alleen over het oppervlak gaat. Het gaat over wie jij bent. Wat je uit wilt stralen. Waar je voor staat.
En ja, soms zeg je dan: “Kan het logo groter?”
En dan denk ik: we gaan even zitten. Want dit wordt mooi.

👉 Herken je dit? Loop je zelf met een vaag gevoel rond over je website of huisstijl?
👉 Ik denk graag met je mee. Plan gerust een kennismaking. Dan vertalen we samen wat je voelt naar iets dat klopt.

Gepubliceerd op 6 juni 2025
Wat niemand je vertelt (maar wel zou moeten)

Psst... ben jij 'in de markt' voor een nieuwe website?

Dan heb je vast gemerkt; eindeloze meningen en opties. Tientallen bureaus om uit te kiezen. 

Maar wat is nou écht belangrijk? Wat moet je weten vóórdat je met iemand in zee gaat?

Vandaag is jouw geluksdag: we hebben waardevolle content voor je die helderheid geeft, zonder vakjargon of verkooppraatjes.

Of je nou klant bij óns wordt of niet.

Waarom veel websites geen klanten opleveren

Je steekt er geld in. Tijd. Energie. Maar dan? Veel websites blijven stil. Dit is waarom.

Hoe je een goed bureau herkent (en red flags spot)

Ze zeggen allemaal dat ze luisteren. Maar hoe weet je of het echt klopt?

Waarom ‘goedkoop’ vaak duurkoop blijkt

Dat scherpe aanbod lijkt aantrekkelijk. Tot je later wéér opnieuw moet beginnen.