Er komen nogal wat termen voorbij, als je leest over typografie (voor op je website). Lettertype en font zijn twee verschillende dingen, vaak worden ze met elkaar verward en zelfs door elkaar gebruikt. Een font is tegenwoordig zo een ingeburgerde term, dat die vaak voor een lettertype wordt gebruikt. Maar dit is oorspronkelijk het verschil tussen de twee:
En hoe zit het met italic en oblique?
Twee termen die vaak verward worden; italic en oblique. Het zijn alle twee schuine varianten van een lettertype. Maar er is een belangrijk verschil; ITALIC of CURSIEF is in de regel een apart onderdeel van het ontwerp van het lettertype. Vaak zien de karakters er in italic er iets meer kalligrafisch uit.
OBLIQUE is vaak een schuine variant met weinig of geen verschil. Wat het verwarrend maakt, is dat de meeste tekstverwerkers een knop hebben voor 'italic' maar dat de tekst 'oblique' wordt weergegeven als jouw lettertype geen gedefinieerd deel is van jouw lettertype. #jemoethetmaarweten.
En nog iets... In photoshop kan je letters en text schuin trekken. Dat heet skew, of false oblique. Volg je het nog?
In de begindagen van het internet werden lettertypes vanaf jouw eigen computer geladen. Daarom zijn er destijds afspraken gemaakt: websafe typefaces. Gelukkig liggen die dagen al even achter ons. Want Times New Roman, Arial en Comic Sans hebben we echt genoeg gezien voor de rest van ons leven. Custom lettertypes laden nu gewoon vanaf de server. Dit geeft ons echt de vrijheid om elk lettertype wat we maar willen te laden.
Google heeft een zeer grote verzameling fonts beschikbaar gesteld voor gebruik op websites. Voordeel daarvan is dat ze laden vanaf hun server, lekker snel dus. Maar met het oog op privacy (GDPR) kun je beter kiezen om ze lokaal te laden vanaf je website.
Nog een andere mooie verzameling webfonts vind je op Adobe. Met een lidmaatschap kun je 'webprojecten' aanmaken om de fonts beschikbaar te maken op je website. Let als webbouwer hierbij wel op de kleine letters, in de voorwaarden staat dat je klant een eigen Adobe account moet hebben.
TIP! Ben je op zoek naar wat uniekere of speciale fonts? Neem dan eens een kijkje op DesignCuts. Die hebben regelmatig mooie maandbundels voor een zeer schappelijke prijs.
Typografie is belangrijker dan de meeste mensen vermoeden. Een goed ontwerp valt of staat met een goed lettertype. De keuze voor een bepaald lettertype bepaalt voor een groot gedeelte de psychologie achter een beeldmerk. Het 'gevoel' wat mensen krijgen als ze je logo of website bekijken. Dat 'gevoel' is belangrijk: je hebt immers maar 1 kans om de eerste indruk te maken!
Bedenk goed wat voor uitstraling je zoekt met het bepalen van het lettertype voor jouw logo of grafisch werk. Ga je voor een traditionele look, een meer vooruitstrevende progressieve uitstraling, of voor klassieke elegantie? Aan jou de keus. Er zijn duizenden opties om uit te kiezen. Soms is het ook juist goed om ‘out-of-the-box’ te denken. Een uitzondering op de regel kan pareltjes opleveren.
Lettertypes kan je in verschillende ‘families’ onderverdelen. ‘Serif’, ‘Sans-Serif’, ‘Script’ en ‘Display’. Er is een vijfde: ‘Modern’, maar dat is eigenlijk meer een stijl-aanvulling.
Standaard bestandsformaten voor een lettertype (TTF en OTF) zijn niet geschikt om direct te gebruiken op je website. Daarvoor gebruik je WOFF of WOFF2 bestanden. Er zijn plugins beschikbaar (zoals de briljante Use Any Font) die het converteren van TTF of OFT naar WOFF2 automatisch voor je doet. Wil je meer controle? Dan kun je de bestanden omzetten met online generators (Tip: Font Squirrel) en kun je zelf de stylesheets aanmaken.
Tip! Gebruik je Oxygen Builder, dan kan ik je de Code Snippet van Matthias Altmann aanraden. Hij heeft ook een handige Web Font Downloader beschikbaar gemaakt waarmee je super-eenvoudig Google fonts kunt downloaden zodat je die lokaal kunt gebruiken op je webserver. Dé privacy-vriendelijke manier om Google fonts te gebruiken!
Misschien heb jij wel een heel ander gevoel als je een bepaald lettertype ziet. Gevoel is immers persoonlijk en alleen van jou. Als je jouw gevoel in jouw content stopt, weet je zeker dat je jouw energie uitstraalt. Typografie kan dus mede door zorgen de juiste klanten aan te trekken. Laat de juiste typografie voor jou werken!
Neem vanzelfsprekend niet alleen je eigen voorkeur mee in een ontwerp, maar ga eerder uit van je doelgroep. Of ga op onderzoek uit en maak een mooie 'mix' van wat bij doelgroep aansluit en wat je zelf mooi vind. Dat is het mooie aan lettertypes: er zijn er duizenden van. Voor ieder wat wils.
'Spelen' met de juiste verschijningsvorm kan de impact enorm verhogen. Ook het samen gebruiken van verschillende fonts werkt in je voordeel. Denk maar aan vette en italic woorden tussen je tekst in. Die verhogen de leesbaarheid, plus dat ze meewerken in het extra benadrukken van je boodschap. Of een quote maken in een afwijkende grootte of heel ander lettertype, dat werkt vaak erg goed.
Font Pairing is het combineren van verschillende lettertypes voor je headers en de body. Een goed Font Pair kan je website een prachtige persoonlijke uitstraling geven. Probeer zelf eens wat uit, of vind inspiratie op FontJoy. Daar staat een generator die een eindeloos aantal variaties aan je voorschotelt.
Persoonlijk vind ik het leuk om jouw gevoel op het scherm te krijgen. Een goed font-pair is super belangrijk. Geef mij een aantal steekwoorden, een gevoel of een richting en al snel heb ik in de juiste energie te pakken. Iedere website is uniek en ik probeer dan ook elke opdracht met dezelfde frisse open blik aan te gaan. Zo ontstaat vaak iets echt authentieks en unieks: het beste van jezelf.
Op de website Coolors.co vind je een mooi overzicht van honderden gratis lettertypes. Je kunt ze daar bekijken in verschillende groottes en je eigen tekst invoeren om te testen.