Het belang van de juiste typografie

Vroeg of laat komt de vraag, welk lettertype gaan we gebruiken? Of het nu voor een logo is, voor gebruik in drukwerk of op je website; typografie is echt belangrijk.
Inhoudsopgave
DE THEORIE

Wat is het verschil tussen lettertype en font?

Er komen nogal wat termen voorbij, als je leest over typografie (voor op je website). Lettertype en font zijn twee verschillende dingen, vaak worden ze met elkaar verward en zelfs door elkaar gebruikt. Een font is tegenwoordig zo een ingeburgerde term, dat die vaak voor een lettertype wordt gebruikt. Maar dit is oorspronkelijk het verschil tussen de twee:

  • Een LETTERTYPE (Engels: TYPEFACE) is het ontwerp van de lettertype-designer. Het is een verzameling van alle ontworpen karakters (letters, cijfers en leestekens) in één bestand. 
  • Een FONT (Engels; FONT) is de weergavevorm van een lettertype. De grootte, dikte en stijl van de letters noemen we een font. 12 punts italic of 10 punts vet bijvoorbeeld.

En hoe zit het met italic en oblique?
Nog twee termen die vaak verward worden; Italic en Oblique. Het zijn alle twee schuine varianten van een lettertype. Maar er is een belangrijk verschil; ITALIC of CURSIEF is in de regel een apart onderdeel van het ontwerp van het lettertype. En OBLIQUE is vaak een schuine variant met weinig of geen verschil.
Je kan in photoshop letters ook vaak schuin trekken. Dat heeft skew, of false oblique.

Typografie op je website

In de begindagen van het internet werden lettertypes vanaf jouw eigen computer geladen. Daarom zijn er destijds afspraken gemaakt websafe typefaces. Gelukkig liggen die dagen al even achter ons. Want Times New RomanArial en Comic Sans hebben we echt genoeg gezien voor de rest van ons leven. Custom lettertypes laden nu gewoon vanaf de server. Dit geeft ons echt de vrijheid om elk lettertype wat we maar willen te laden.

Google heeft een zeer grote verzameling fonts beschikbaar gesteld voor gebruik op websites. Voordeel daarvan is dat ze laden vanaf hun server, lekker snel dus. Maar met het oog op privacy (GDPR) kun je beter kiezen om ze lokaal te laden vanaf je website.

Nog een andere mooie verzameling webfonts vind je op Adobe. Met een lidmaatschap kun je 'webprojecten' aanmaken om de fonts beschikbaar te maken op je website.

TIP! Ben je op zoek naar wat uniekere of speciale fonts? Neem dan eens een kijkje op DesignCuts.

DE PRAKTIJK

Het begint met het juiste lettertype

Typografie is belangrijker dan de meeste mensen vermoeden. Een goed ontwerp valt of staat met een goed lettertype. De keuze voor een bepaald lettertype bepaalt voor een groot gedeelte de psychologie achter een beeldmerk. Het 'gevoel' wat mensen krijgen als ze je logo of website bekijken. Dat 'gevoel' is belangrijk: je hebt immers maar 1 kans om de eerste indruk te maken!

Bedenk goed wat voor uitstraling je zoekt met het bepalen van het lettertype voor jouw logo of grafisch werk. Ga je voor een traditionele look, een meer vooruitstrevende progressieve uitstraling, of voor klassieke elegantie? Aan jou de keus. Er zijn duizenden opties om uit te kiezen. Soms is het ook juist goed om ‘out-of-the-box’ te denken. Een uitzondering op de regel kan pareltjes opleveren.

Lettertypes kan je in verschillende ‘families’ onderverdelen. ‘Serif’, ‘sans serif’, ‘script’ en ‘display’. Er is een vijfde: ‘Modern’, maar dat is eigenlijk meer een stijl-aanvulling.

Serif

Serif vertaalt zich in het Nederlands naar schreef. Het zijn lettertypes met ‘pootjes’ aan de letters. Deze familie lettertypes staan voor klassiek, traditioneel, betrouwbaar en comfortabel.

Sans Serif

Sans serif zijn de schreefloze lettertypes. Stabiel, schoon en modern zijn enkele steekwoorden.

Script

Script, sierletters, zijn klassiek, elegant en creatief.

Display

De display lettertypes zijn het meest gevarieerd. Van uitzinnig fantasievol tot expressief, eigenlijk vallen hier alle ‘afwijkende’ lettertypes onder. De meeste logo’s zijn opgebouwd uit deze familie letters. Meestal zijn ze ontstaan uit getekende logo’s uit het begin van vorige eeuw. Coca Cola is hier een mooi voorbeeld van.

Modern

Modern, de familie lettertypes die bestaat uit alle voorgaande families, met een moderne uitstraling. Modern-script, modern-sans-serif etc. Voor een progressieve, sterke of chique uitstraling.

Hoe krijg je een lettertype op je website?

Standaard bestandsformaten voor een lettertype (TTF en OTF) zijn niet geschikt om direct te gebruiken op je website. Er zijn plugins beschikbaar (zoals de briljante Use Any Font) die het converteren automatisch voor je doen. Wil je meer controle? Dan kun je de bestanden omzetten met online generators (Tip: Font Squirrel) en kun je zelf de stylesheets aanmaken.

Tip! Gebruik je Oxygen Builder, dan kan ik je de Code Snippet van Matthias Altmann aanraden.

Typografie is belangrijk: het maakt jouw content uniek

Misschien heb jij wel een heel ander gevoel als je een bepaald lettertype ziet. Gevoel is immers persoonlijk en alleen van jou. Als je jouw gevoel in jouw content stopt, weet je zeker dat je jouw energie uitstraalt. Typografie kan dus mede door zorgen de juiste klanten aan te trekken. Laat de juiste typografie voor jou werken!

Kies de juiste font, op de juiste plek

'Spelen' met de juiste verschijningsvorm kan de impact enorm verhogen. Ook het samen gebruiken van verschillende fonts werkt in je voordeel. Denk maar aan vette en italic woorden tussen je tekst in. Die verhogen de leesbaarheid, plus dat ze bijdragen in het extra benadrukken van je boodschap. 

Font pairing

Font Pairing is het combineren van verschillende lettertypes voor je headers en de body. Een goed Font Pair kan je website een prachtige persoonlijke uitstraling geven. Probeer zelf eens wat uit, of vind inspiratie op FontJoy. Daar staat een generator die een eindeloos aantal variaties aan je voorschotelt.

Persoonlijk

Persoonlijk vind ik het leuk om jouw gevoel op het scherm te krijgen. Een goed font-pair is super belangrijk. Geef mij een aantal steekwoorden, een gevoel of een richting en al snel heb ik in de juiste energie te pakken. Iedere website is uniek en ik probeer dan ook elke opdracht met dezelfde frisse open blik aan te gaan. Zo ontstaat vaak iets echt authentieks en unieks: het beste van jezelf.

Wil je weten wat Blauwe Nacht voor jou kan betekenen?