Vroeg of laat komt de vraag, welk lettertype gaan we gebruiken? Of het nu voor een logo is, voor gebruik in drukwerk of op je website; typografie is echt belangrijk.

Wat is het verschil tussen lettertype en font?

Er komen nogal wat termen voorbij, als je leest over typografie (voor op je website). Lettertype en font zijn twee verschillende dingen, vaak worden ze met elkaar verward en zelfs door elkaar gebruikt. Een font is tegenwoordig zo een ingeburgerde term, dat die vaak voor een lettertype wordt gebruikt. Maar dit is oorspronkelijk het verschil tussen de twee:

  • Een LETTERTYPE (Engels: TYPEFACE) is het ontwerp van de lettertype-designer. Het is een verzameling van alle ontworpen karakters (letters, cijfers en leestekens) in één bestand. 
  • Een FONT (Engels; FONT) is de weergavevorm van een lettertype. De grootte, dikte en stijl van de letters noemen we een font. 12 punts italic of 10 punts vet bijvoorbeeld.

En hoe zit het met italic en oblique?
Nog twee verwarrende termen; Italic en Oblique. Het zijn alle twee schuine varianten van een lettertype. Maar er is een belangrijk verschil; ITALIC of CURSIEF is in de regel een apart ontwerp. En OBLIQUE is vaak een schuine variant met weinig of geen verschil.
Je kan in photoshop letters ook vaak schuintrekken. Dat heeft skew, of false oblique.

Typografie op je website

In de begindagen van het internet werden lettertypes vanaf jouw eigen computer geladen. Daarom zijn er destijds afspraken gemaakt websafe typefaces. Gelukkig liggen die dagen al even achter ons. Want Times New Roman, Arial en Comic Sans hebben we echt genoeg gezien voor de rest van ons leven. Custom lettertypes laden nu gewoon vanaf de server. Dit geeft ons echt de vrijheid om elk lettertype wat we maar willen te laden. Google heeft inmiddels ook een zeer grote verzameling fonts beschikbaar gesteld voor gebruik op websites. Voordeel daarvan is dat ze laden vanaf hun server, lekker snel dus. Google investeert flink in de toekomst van lettertypes. 

Het begint met het juiste lettertype.

Typografie is belangrijker dan de meeste mensen vermoeden. Een goed ontwerp valt of staat met een goed lettertype. De keuze voor een bepaald lettertype bepaalt voor een groot gedeelte de psychologie achter een beeldmerk. Het ‘gevoel‘ wat mensen krijgen als ze je logo of website bekijken. Dat ‘gevoel‘ is belangrijk: je hebt immers maar 1 kans om de eerste indruk te maken!

Bedenk goed wat voor uitstraling je zoekt met het bepalen van het lettertype voor jouw logo of grafisch werk. Ga je voor een traditionele look, een meer vooruitstrevende progressieve uitstraling, of voor klassieke elegantie? Aan jou de keus. Er zijn duizenden opties om uit te kiezen. Soms is het ook juist goed om ‘out-of-the-box’ te denken. Een uitzondering op de regel kan pareltjes opleveren.

Lettertypes kan je in verschillende ‘families’ onderverdelen. ‘Serif’, ‘sans serif’, ‘script’ en ‘display’. Er is een vijfde: ‘Modern’, maar dat is eigenlijk meer een stijl-aanvulling.

Vroeg of laat komt de vraag, welk lettertype gaan we gebruiken? Of het nou voor een logo is, voor gebruik in drukwerk of op je website; typografie is echt belangrijk.

Antal Hendrix van Spronsen | Blauwe Nacht

Serif vertaalt zich in het Nederlands naar schreef. Het zijn lettertypes met ‘pootjes’ aan de letters. Deze familie lettertypes staan voor klassiek, traditioneel, betrouwbaar en comfortabel.

serif

Sans serif zijn de schreefloze lettertypes. Stabiel, schoon en modern zijn enkele steekwoorden.

sans-serif

Script, sierletters, zijn klassiek, elegant en creatief.

sierletter

De display lettertypes zijn het meest gevarieerd. Van uitzinnig fantasievol tot expressief, eigenlijk vallen hier alle ‘afwijkende’ lettertypes onder. De meeste logo’s zijn opgebouwd uit deze familie letters. Meestal zijn ze ontstaan uit getekende logo’s uit het begin van vorige eeuw. Coca Cola is hier een mooi voorbeeld van.

display-blauwe-nacht

Modern, de familie lettertypes die bestaat uit alle voorgaande families, met een moderne uitstraling. Modern-script, modern-sans-serif etc. Voor een progressieve, sterke of chique uitstraling.

modern

Misschien heb jij wel een heel ander gevoel als je een van deze lettertypes ziet. Gevoel is immers persoonlijk en alleen van jou. Als je jouw gevoel in jouw content stopt, weet je zeker dat je jouw energie uitstraalt. Typografie kan dus mede door zorgen de juiste klanten aan te trekken. Laat de juiste typografie voor jou werken!

Kies de juiste font, op de juiste plek.

‘Spelen’ met de juiste verschijningsvorm kan de impact enorm verhogen. Ook het samen gebruiken van verschillende fonts werkt in je voordeel. Denk maar aan vette en italic woorden tussen je tekst in. Die verhogen de leesbaarheid, plus dat ze bijdragen in het extra benadrukken van je boodschap. 

Persoonlijk

Persoonlijk vind ik het leuk om jouw gevoel op papier te krijgen. Het vormgeven van een logo of drukwerk is een creatief proces waar ik enorm van geniet. Net zo belangrijk zijn de lettertypes op je website. Een goed font-pair is super belangrijk. Geef mij een aantal steekwoorden, een gevoel of een richting en al snel heb ik in de juiste energie te pakken. Ieder logo of website is uniek en ik probeer dan ook elke opdracht met dezelfde frisse open blik aan te gaan. Zo ontstaat vaak iets echt authentieks en unieks: het beste van jezelf.

Zullen we beginnen?

Delen = lief

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

2 gedachtes op “Het belang van de juiste typografie”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *