Teksten schrijven is een kunst. Althans, goede teksten dan; teksten die goed leesbaar zijn, geen taal- en schrijffouten bevatten, conversie verhogen én ergens over gaan. Als je niet goed thuis bent in copywriting kun je dat het beste overlaten aan de professional. Je zult merken dat dat echt een wereld van verschil is (net zoals goede foto’s jouw website maken of breken!). Een goede tekstschrijver zorgt dat een tekst ‘klopt’ en ‘lekker wegleest’. Een goede tekst op een webpagina gaat immers verder dan alleen verkopen.
Zelfs Google heeft het licht gezien; ‘menselijke’ en ‘nuttige’ content zijn inmiddels net zo belangrijk als technische opbouw met zoekwoorden. (Google Developers)
Niet iedereen heeft de middelen om de hulp van een pro in te schakelen. Hieronder vind je enkele basis tips over hoe de technische kant werkt van ‘jouw copy vs Google’. Let wel, dit zijn slechts technische adviezen. Behoorlijk droge kost. Een goed leesbaar verhaal dat de essentie weergeeft van jou, jouw product of dienst is net zo -of misschien wel belangrijker dan- de technische opbouw.
Een belangrijke tip: laat je teksten altijd proeflezen. Twee paar ogen zien meer dan 1.
De vindbaarheid van jouw website valt of staat met de juiste inhoud. Het begint met het vaststellen van de zoekwoord of zoekwoorden van de desbetreffende pagina. Elke pagina kun je namelijk apart optimaliseren.
Maak om te beginnen een lijst voor jezelf met daarop alle pagina’s van je website met erachter het belangrijkste zoekwoord (of combinatie van woorden).
Erachter kun je extra woorden zetten, die tevens van belang zijn of de eerste woorden voorzien van een betere betekenis; ze in de juiste context plaatst.
Het vinden van je zoekwoord of zoekwoorden is een kunst apart. Enkelvoudige zoekwoorden hebben een hogere ‘bezetting’ dan een paar woorden aan elkaar. Bijvoorbeeld; de kans dat je hoog scoort met YOGA is niet zo groot. Daarvan zijn er veel websites die dat woord gebruiken. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van gekoppelde woorden. YOGA IN ALMERE is al een stuk makkelijker om een hoge score mee te halen. KUNDALINI YOGA IN ALMERE zal nog makkelijker gaan. Je ziet dat het woord YOGA dus een prima uitgangspunt is, maar dat extra woorden toevoegen je kansen om hoog te scoren aanzienlijk vergroten. Bovendien weten je bezoekers (en Google) op deze manier al best veel wát jij precies aanbied door alleen al de titel.
KUNDALINI YOGA IN ALMERE is dus je belangrijkste (reeks van) zoekwoord(en).
Als aanvulling daarop zou je als extra woorden kunnen gebruiken zoals;
Daarna kun je de teksten gaan maken. Maak deze volgens een vast patroon. Je gebruikt hiervoor titels, optioneel tussentitels en de tussenliggende teksten (alinea of body tekst). De titels zijn opgebouwd uit tags; H1 is de hoofdtitel, H2-H6 worden gebruikt voor onderliggende niveaus.
De ‘title tag’ is één van de belangrijkste pagina elementen en vergt de meeste aandacht.
De ‘title tag’ wordt niet alleen gebruikt op de pagina als titel, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw titel zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de titel om hogere posities te bereiken.
In dit voorbeeld is de H1 titel van de pagina dus: KUNDALINI YOGA IN ALMERE.
Tip: Probeer de titel kort te houden omdat titels die langer zijn dan 70 karakters worden afgekort door de zoekmachines. Daarnaast kunnen titels die té kort (titels met 1 woord) of titels die niet gerelateerd zijn aan de pagina, worden herschreven of genegeerd worden door de zoekmachines.
Volgens “goed gebruik” bij HTML code, moet een webpagina maar één ‘title tag’ hebben. Als er meerdere title tags worden gevonden op een pagina, weten zoekmachines niet welke ze moeten tonen en kunnen eventueel zelf een titel bepalen voor in de zoekresultaten.
H2-H6 tags worden gebruikt om subkopteksten op een pagina te markeren (in tegenstelling tot de H1 tag die alleen wordt gebruikt om de aller-belangrijkste koptekst te markeren). Je kunt meerdere H2 titels gebruiken. Als je die weer wil onderverdelen, gebruik daarvoor H3 en verder. Het is belangrijk om de hiërarchie van de H2-H6 tags goed te gebruiken, om de zoekmachines niet in verwarring te brengen.
Over het algemeen gebruik je alleen H1 en H2. Voor langere teksten kun je ook H3 en verder gebruiken.
H1 Titel
Alinea tekst
Je moet weten dat het gebruik van H3-H6 tags optioneel is en het voor deze specifieke woorden een relatieve kleine boost geeft aan jouw posities in de zoekresultaten. Waar dit wél goed voor is om de context van je hoofdwoorden duidelijk te maken. Ze leggen uit wat je met de titel bedoelt.
Zo kun je content die extra aandacht nodig hebben eruit laten springen én Google laten weten hoe ze jouw zoekwoord moeten zien.
Onder elke kop plaats je een stuk tekst in één of meerdere alinea’s. Alle alinea’s bij elkaar wordt de bodytekst genoemd. Als jouw zoekwoorden voorkomen in de body van de webpagina, heeft de pagina een betere kans op hoge zoekmachine posities. Plaats de zoekwoorden aan het begin (van de pagina en/of alinea) voor de grootste impact.
Gebruik niet alleen de normale zoekwoorden, maar ook verder zoveel mogelijk synoniemen van je belangrijkste zoekwoord. Je zoekwoord zou minimaal 4x en maximaal 7x kunnen terugkeren in de bodytekst. Met synoniemen kan je dus vaker je onderwerp laten terugkomen dan de maximale 7x. Want zodra je je zoekwoord overmatig gebruikt, dat heet keyword stuffing, krijg je strafpunten van Google.
Je kunt zoekwoorden zonder of met extra nadruk plaatsen op de pagina, zoals Vet gedrukt, Schuin gedrukt of met een Link anker. Naast dat het nadruk leggen op woorden prettig is voor je lezers zijn zulke tags een essentieel onderdeel van de pagina body en moeten zeker worden overwogen tijdens het creëren. De meeste mensen ‘scannen’ een pagina voordat ze daadwerkelijk gaan lezen. Vetgedrukte en cursieve woorden worden het eerst gelezen.
Tip: Maak gebruik van cursieve alinea’s, zoals deze, om meer nadruk te leggen op je content. Begin zo’n alinea bijvoorbeeld met je zoekwoord.
Probeer de pagina inhoud niet alleen zoekwoord-rijk te maken, maar ook aantrekkelijk voor de gebruiker: gebruik een logische structuur, gebruik kopteksten en bullets, afbeeldingen en andere multi-media inhoud. Heel belangrijk: gebruik normale taal voor de teksten; maak gebruik van logische zinsopbouw. Gebruik dus ook waar mogelijk synoniemen voor je zoekwoorden, Google zal je pagina beter ranken omdat je rijker bent in je uitleg.
Zorg ervoor dat je wegblijft van ‘black-hat pagina optimalisatie technieken’ (zoekwoord stuffing, ‘onzichtbare’ tekst in dezelfde kleur als de achtergrond, teksten verbergen achter elementen, etc) omdat deze kunnen leiden tot een straf van de zoekmachines.
Door de opkomst van slimme assistenten op telefoons is het handig om ook een zoekzin op te nemen als H2 titel. Bijvoorbeeld ‘Waar kan ik yoga volgen in Almere?’
In dit voorbeeld krijg je dus deze opbouw;
Alineatekst met belangrijkste informatie. Biscuit pie bonbon sugar soufflé tart claw drops tiramisu marzipan fruitcake cupcake. Jelly oat chupa gummi carrot gummies sweet tootsie donut gummies candy gummi apple toffee. Cheesecake biscuit jujubes pie fruitcake snaps jelly o gummi canes croissant pastry gingerbread danish. Pastry bears tootsie oat tiramisu chups bear tootsie lemon chups beans cotton. Snaps gingerbread carrot o lemon gummies apple jelly.
Alineatekst over kleine groepen. Biscuit pie bonbon sugar soufflé tart claw drops tiramisu marzipan fruitcake cupcake. Jelly oat chupa gummi carrot gummies sweet tootsie donut gummies candy gummi apple toffee. Cheesecake biscuit jujubes pie fruitcake snaps jelly o gummi canes croissant pastry gingerbread danish. Pastry bears tootsie oat tiramisu chups bear tootsie lemon chups beans cotton. Snaps gingerbread carrot o lemon gummies apple jelly.
Alineatekst over inspirerende lessen. Biscuit pie bonbon sugar soufflé tart claw drops tiramisu marzipan fruitcake cupcake. Jelly oat chupa gummi carrot gummies sweet tootsie donut gummies candy gummi apple toffee. Cheesecake biscuit jujubes pie fruitcake snaps jelly o gummi canes croissant pastry gingerbread danish. Pastry bears tootsie oat tiramisu chups bear tootsie lemon chups beans cotton. Snaps gingerbread carrot o lemon gummies apple jelly.
Alineatekst over ontspanning in je dagelijks leven. Biscuit pie bonbon sugar soufflé tart claw drops tiramisu marzipan fruitcake cupcake. Jelly oat chupa gummi carrot gummies sweet tootsie donut gummies candy gummi apple toffee. Cheesecake biscuit jujubes pie fruitcake snaps jelly o gummi canes croissant pastry gingerbread danish. Pastry bears tootsie oat tiramisu chups bear tootsie lemon chups beans cotton. Snaps gingerbread carrot o lemon gummies apple jelly.
Afsluitende alinea met daarin (logisch) het antwoord; Bij jou natuurlijk! Biscuit pie bonbon sugar soufflé tart claw drops tiramisu marzipan fruitcake cupcake. Jelly oat chupa gummi carrot gummies sweet tootsie donut gummies candy gummi apple toffee. Cheesecake biscuit jujubes pie fruitcake snaps jelly o gummi canes croissant pastry gingerbread danish. Pastry bears tootsie oat tiramisu chups bear tootsie lemon chups beans cotton. Snaps gingerbread carrot o lemon gummies apple jelly.
Webpagina’s met veel tekst scoren vaak goed in de zoekresultaten, omdat ze vaak meer bruikbare informatie bevatten voor de gebruikers.
Hoewel specifieke aanbevelingen voor de hoeveelheid tekst verschillen van niche tot niche, kun je bijvoorbeeld kijken naar de gemiddelden van jouw concurrentie. Over het algemeen genomen geld; des te meer des te beter;
Een normale pagina zou ongeveer tussen 500 en 800 woorden moeten bevatten. Tot 2500 woorden voor een gedegen artikel is niet vreemd. Hou je vooral niet in. 😉
Meta tags zijn de NIET DIRECT ZICHTBARE titels van je website. Je gebruikt deze titels voor de zoekmachines en sociale media. Deze titels zullen ZICHTBAAR worden in Google, op Facebook etc. Je stelt deze achteraf in, met behulp van een SEO plugin op je website.
Volgens goed gebruik zijn de paginatitel en de Meta title gelijk. Hoewel de Meta title vaak langer KAN zijn dan 70 karakters, is het goed gebruik de 70 karakters niet te overschrijden.
De meta description is een belangrijk on-page element en vergt extra aandacht.
De meta description wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken.Je ziet in Google de Meta Title bovenin staan, eronder de Meta Description.
Let op: Meta descriptions die niet gerelateerd zijn aan de pagina kunnen genegeerd worden door de zoekmachines waardoor er een willekeurige tekst wordt geplaatst in de zoekresultaten.
Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken. Probeer de meta descriptions relatief kort te houden omdat meta descriptions langer dan 160 karakters worden afgekort door de zoekmachines.
De meta keywords tag heeft vroeger een grote rol gespeeld, maar wordt tegenwoordig veelal genegeerd door de zoekmachines. Daarnaast kan het de concurrentie helpen bij het ontdekken van jouw zoekwoord strategie.
Als je toch de meta keywords tag wilt gebruiken, voor bijvoorbeeld zoekmachines als Baidu, die nog steeds gebruik maken van deze tag, zorg dan dat het relevante zoekwoorden zijn en dat je er niet teveel gebruikt. Gebruik een komma (,) om de zoekwoorden van elkaar te scheiden binnen de tag.
Let op: (Teveel) gebruik van Meta keywords heeft tegenwoordig een negatief effect.
Open Graph is een speciaal pagina markup protocol die webmasters in staat stelt om de social snippets van hun gedeelde URLs te beïnvloeden. Het zijn de Open Graph tags’ die de titel, omschrijving en thumbnail afbeelding voor een URL bepalen wanneer iemand de link deelt op de social media.
Op dit moment wordt Open Graph markup ondersteund door alle grote sociale netwerken, inclusief Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn, Instagram en anderen.
Je kunt de Open Graph instellingen in je SEO plugin vinden. Ze zijn per pagina in te stellen. Maak hiervan slim gebruik, je kunt tot in detail bepalen welke tekst met welke afbeelding er in je Social Media terecht komt.
Het schrijven voor je website is meestal een behoorlijke klus. Niet iedereen is even goed in schrijven. Neem de tijd, of vraag wat hulp. Je teksten zijn erg belangrijk, dus kwaliteit zo hoog in het vaandel moeten staan!
Wil je na het schrijven van je artikelen of pagina’s een check of alles goed en optimaal is ingesteld en geschreven? Blauwe Nacht kan verschillende uitgebreide rapportages maken, per pagina of van je gehele site. In deze rapportages kun je zien of jouw zoekwoorden effectief zijn toegepast op die pagina en krijg je tips om de vindbaarheid te verbeteren. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Warme groet,
Antal