Als het proces met je webdesigner niet lekker loopt

Een nieuwe website laten bouwen is spannend. Het vraagt vertrouwen, samenwerking en een flinke investering van tijd en geld. Maar wat als het proces stroef verloopt? Wanneer trek je aan de bel? En wanneer trek je de stekker eruit?

Ik schrijf dit stuk als webdesigner, maar óók als ondernemer. Want ik geloof in samenwerking. En juist daarom geloof ik dat je eerlijk moet durven zijn: tegen jezelf én tegen de ander.

Afgelopen week werd er een afspraak ingepland via mijn boekingssysteem, met een enthousiast bericht erbij. Leuk, positief, open. Later werd de afspraak weer afgezegd. Ze konden toch verder met de webdesigner waarmee ze al eerder gestart waren. Het proces liep stroef; na een goed gesprek is het proces weer vlot getrokken. Natuurlijk helemaal prima.

Maar het deed me wel denken aan de vele gesprekken van de afgelopen tien jaar met klanten die niet op tijd zijn gestopt. Die te lang zijn blijven hangen in een traject dat eigenlijk niet meer goed voelde. Die doorploeterden uit loyaliteit, twijfel of simpelweg hoop. En uiteindelijk maanden verder waren; met een website die niet werkte, niet klopte, of gewoon níet afkwam. Veel tijd, energie en geld kwijt. En toch… ze hebben daar wél van geleerd. Dat zie ik elke keer weer. Soms is het leerproces waardevol, maar vaak kan het ook korter en lichter. Mits je op tijd aan de bel trekt.

Een website laten bouwen is samenwerken aan iets dat belangrijk voor je is. Het vraagt vertrouwen van beide kanten. Maar vertrouwen betekent ook: grenzen stellen. Je mag ingrijpen als het niet goed voelt. Sterker nog, dat móét je soms gewoon doen.

Het schuurt. Wat nu?

Het kan klein beginnen: mails die niet beantwoord worden, afspraken die verschuiven, ontwerpen die anders aanvoelen dan je had gehoopt. Soms schuurt het al in het eerste gesprek, soms pas na de eerste oplevering. Wat doe je dan?

Mijn advies: wacht niet af. Spreek uit wat je voelt. Hoe eerder je benoemt wat er wringt, hoe groter de kans dat het zich oplost.

Maak het concreet. Zeg niet: “het voelt niet goed”, maar: “ik merk dat ik onrust ervaar omdat ik geen overzicht heb in de planning”. Zo geef je de ander de kans om het op te lossen.

Praten werkt. Maar niet altijd.

Een goed gesprek kan veel doen. Misschien was er miscommunicatie. Of dacht je iets afgesproken te hebben wat niet duidelijk op papier stond. Dat gebeurt.

Maar wat als je al meerdere keren iets hebt aangekaart, en het verandert niet? Wat als je elke keer moet trekken, en je vertrouwen steeds verder slinkt?

Dan mag je jezelf de vraag stellen: wil ik hier nog mee verder?

Wanneer trek je de stekker eruit?

Er is geen standaardgrens, maar dit zijn voor mij duidelijke signalen:

  • Je durft je wensen of twijfels niet meer te delen
  • Je wordt niet serieus genomen of genegeerd
  • Je hebt geen vertrouwen meer in het eindresultaat
  • De samenwerking kost meer energie dan hij oplevert

Trek je de stekker eruit, doe het dan zorgvuldig. Benoem eerlijk waarom, zonder verwijten. Als het lukt, sluit netjes af. Als dat niet lukt, kies dan alsnog voor helderheid. Je hoeft niet in een samenwerking te blijven die niet werkt.

En dan?

Zoek je een nieuwe webdesigner, wees dan extra duidelijk in je verwachtingen. Vraag hoe het proces verloopt, hoeveel contactmomenten er zijn, hoe feedback werkt. En let op het gevoel: voel je je gezien en gehoord? Dan is dat vaak een goed teken.

Loopt het stroef in een project en wil je vrijblijvend even sparren? Bel me gerust of maak een afspraak. Soms helpt een eerlijk gesprek of een frisse blik om je project weer vlot te trekken. En soms geeft zo’n moment precies het inzicht dat je nodig hebt om op tijd een andere koers te kiezen. Beide is oké.

Gepubliceerd op 16 juni 2025
Wat niemand je vertelt (maar wel zou moeten)

Psst... ben jij 'in de markt' voor een nieuwe website?

Dan heb je vast gemerkt; eindeloze meningen en opties. Tientallen bureaus om uit te kiezen. 

Maar wat is nou écht belangrijk? Wat moet je weten vóórdat je met iemand in zee gaat?

Vandaag is jouw geluksdag: we hebben waardevolle content voor je die helderheid geeft, zonder vakjargon of verkooppraatjes.

Of je nou klant bij óns wordt of niet.

Waarom veel websites geen klanten opleveren

Je steekt er geld in. Tijd. Energie. Maar dan? Veel websites blijven stil. Dit is waarom.

Hoe je een goed bureau herkent (en red flags spot)

Ze zeggen allemaal dat ze luisteren. Maar hoe weet je of het echt klopt?

Waarom ‘goedkoop’ vaak duurkoop blijkt

Dat scherpe aanbod lijkt aantrekkelijk. Tot je later wéér opnieuw moet beginnen.