Wat gebeurt er als je gehackt wordt?

Een gehackte website is zelden een gerichte aanval. Maar de schade kan groot zijn — in tijd, geld en vertrouwen. Wat gebeurt er eigenlijk, en hoe voorkom je het?

“Waarom ik? Mijn site is toch helemaal niet interessant?”

Dat denken veel ondernemers. Maar de meeste hacks zijn helemaal niet persoonlijk. Ze worden uitgevoerd door bots die het internet afspeuren op zoek naar bekende kwetsbaarheden. En zodra je site verouderd is, een onveilige plug-in bevat of een zwakke login heeft, ben je een doelwit. Ook als je ‘maar een coach’, ‘maar een starter’ of ‘geen webshop’ hebt.

👉 Kwaadwillenden willen toegang. Of controle. Of data.

Wat gebeurt er technisch gezien?

Als je site wordt gehackt, kan dat op verschillende manieren:

  • Een bot logt in met een gestolen wachtwoord
  • Een kwetsbare plug-in wordt misbruikt om kwaadaardige code te uploaden
  • Via een formulier wordt je database geïnjecteerd met scripts
  • Externe scripts (bijv. van advertenties of video’s) worden overgenomen

Eenmaal binnen kunnen aanvallers:

  • Gebruikersrollen aanpassen
  • Spam verspreiden via jouw domein
  • Malware installeren op jouw server
  • Pagina’s aanpassen of redirecten naar andere sites
  • Gegevens stelen of exporteren (bijv. e-mailadressen of ingevulde formulieren)

Wat merk jij als eigenaar?

Dat verschilt. Soms blijft het onopgemerkt en word je pas gewezen op fouten door bezoekers of Google. Maar meestal zie je dit:

  • Je kunt niet meer inloggen
  • Je site is traag of toont foutmeldingen
  • Er verschijnen vreemde pop-ups of scripts
  • Google markeert je site als ‘gevaarlijk’
  • Je host blokkeert tijdelijk je site
  • Je ontvangt boze mails van mensen die spam kregen via jouw domein

Hoe los je een hack op?

  1. Direct actie:
    • Je site offline halen (om verdere schade te beperken)
    • Inloggegevens resetten
    • Hostingpartner of ontwikkelaar inschakelen
  2. Schoonmaken:
    • Kwaadaardige bestanden verwijderen
    • Database controleren op injecties
    • Alles opnieuw installeren indien nodig
  3. Oorzaak achterhalen:
    • Welke plug-in, thema of toegang werd misbruikt?
  4. Beveiliging aanscherpen:
    • Updates uitvoeren
    • Extra bescherming toevoegen (firewall, 2FA, monitoring)
  5. Herstel van vertrouwen:
    • Google verzoeken je blokkade op te heffen
    • Uitleg geven aan je klanten (als er data gelekt is)

Wat kost een hack eigenlijk?

Dat hangt af van de ernst. Soms kunnen we terugvallen op een recente back-up en is je site binnen een dag weer schoon. Maar in extreme gevallen:

  • Is de site zó beschadigd dat heropbouw nodig is
  • Is er geen goede back-up meer beschikbaar
  • Is je domeinnaam zó aangetast (bijvoorbeeld door spamverspreiding) dat je reputatie maandenlang schade lijdt — en je mogelijk zelfs moet overwegen een nieuw domein te gebruiken

Reken dan op forse kosten. Niet alleen voor het herstelwerk, maar ook in tijd, verloren bereik en vertrouwen bij je bezoekers.

Wat regelen wij standaard voor jou?

Bij Blauwe Nacht voorkomen we dit soort situaties liever dan dat we ze moeten oplossen. Daarom hebben we standaard:

  • WAF (Web Application Firewall) om verdachte verzoeken te blokkeren
  • Fail2Ban en IP-blokkades bij inlogpogingen
  • Geen open directories of kwetsbare protocollen
  • Up-to-date software en plug-ins, met automatische waarschuwingen bij kwetsbaarheden
  • Alleen veilige, onderhouden plug-ins (geen ‘snelle oplossingen’)
  • Monitoring van uptime en verdachte activiteit

En als er tóch iets misgaat? Dan helpen we je zo snel mogelijk herstellen. Ook als het even spannend wordt.

Wat kun jij zelf doen?

  • Kies een sterk wachtwoord (en deel het niet)
  • Gebruik alleen plug-ins die je vertrouwt (of laat ons meedenken)
  • Verwijder ongebruikte accounts en thema’s
  • Vraag een periodieke check-up aan (ook als je geen onderhoudsabonnement hebt)

Een hack is zelden jouw schuld. Maar wel jouw verantwoordelijkheid.

Je hoeft geen techneut te zijn om je site veilig te houden. Je hoeft alleen maar te weten waar je op moet letten — en wie je kunt bellen als er iets gebeurt.

👉 Twijfel je aan je veiligheid? Of wil je weten wat jij zelf kunt doen? Neem contact op of maak een afspraak, dan kijken we samen naar je site.

Gepubliceerd op 30 mei 2025
Wat niemand je vertelt (maar wel zou moeten)

Psst... ben jij 'in de markt' voor een nieuwe website?

Dan heb je vast gemerkt; eindeloze meningen en opties. Tientallen bureaus om uit te kiezen. 

Maar wat is nou écht belangrijk? Wat moet je weten vóórdat je met iemand in zee gaat?

Vandaag is jouw geluksdag: we hebben waardevolle content voor je die helderheid geeft, zonder vakjargon of verkooppraatjes.

Of je nou klant bij óns wordt of niet.

Waarom veel websites geen klanten opleveren

Je steekt er geld in. Tijd. Energie. Maar dan? Veel websites blijven stil. Dit is waarom.

Hoe je een goed bureau herkent (en red flags spot)

Ze zeggen allemaal dat ze luisteren. Maar hoe weet je of het echt klopt?

Waarom ‘goedkoop’ vaak duurkoop blijkt

Dat scherpe aanbod lijkt aantrekkelijk. Tot je later wéér opnieuw moet beginnen.