Van vast naar mobiel naar… nergens?

Waarom ik vandaag weer terug moest naar Dubline.

Of eigenlijk, waarom ik bleef bij Dubline.

Dit weekend dacht ik een slimme stap te zetten. Ik wilde mijn vaste zakelijke nummer (een keurig 036-nummer via Dubline) porteren naar Odido. Niet omdat ik ontevreden was over Dubline, integendeel, maar omdat Zakelijk Vast op Mobiel van Odido net wat beter geïntegreerd leek op mijn telefoon. Geen losse app meer, maar direct via het belscherm kunnen opnemen en bellen. Zo hoort het toch in 2025?

De overstap leek simpel. Alles geregeld. En toen… was ik onbereikbaar.
Geen telefoontjes, geen meldingen, niets.

Vandaag blijkt waarom: mijn multisim was de boosdoener. Ik gebruik namelijk een eSIM op mijn telefoon, én een gekoppelde sim op mijn Apple Watch. Superhandig. Totdat je blijkbaar moet kiezen tussen óf dat, óf je vaste nummer.

“Onze cloudtelefonie is niet compatibel met multisim,” kreeg ik als uitleg.
“Je abonnement draait op een ander netwerk. Dat botst met hoe multisim werkt.”

Sorry? Dus in 2025 moet ik kiezen tussen:

  • een goed geïntegreerd zakelijk nummer,
  • of mijn horloge kunnen gebruiken voor bellen?

Technisch is het mogelijk. Jullie willen gewoon niet.

Laten we eerlijk zijn: dit is geen technisch onmogelijkheid.
Dit is een kwestie van geen prioriteit geven aan een groeiende groep gebruikers.

Het zou kunnen. Echt.
Als providers investeren in native SIP-routing, eSIM-beheer en een beetje lef.

Denk aan:

  • Apple’s Business Line (een apart werknummer met slimme functies),
  • Android’s Work Profile (maar dan ook echt gekoppeld aan belverkeer),
  • of gewoon een tweede eSIM-profiel met een 036 of 085-nummer die net zo werkt als je 06.

Waarom is dat er nog niet?

Ondernemers verdienen beter

Als zzp’er wil ik:

  • één toestel,
  • twee nummers (privé en zakelijk),
  • duidelijke scheiding van werk en privé (ook qua voicemail en bereikbaarheid),
  • én volledige integratie. Dus géén los appje dat nét niet intuïtief werkt én gewoon bereikbaar op mijn smartwatch!

Kom op, Odido. KPN. Vodafone.
Jullie hebben de techniek in huis. Jullie hebben de klanten.
Wat houdt jullie tegen?

Tot die tijd?
Ben ik weer terug bij Dubline. Met hun losse app. Want het werkt tenminste.

Maar geloof me: de eerste provider die dit goed aanpakt, gaat winnen.

Gepubliceerd op 28 juli 2025

Over de auteur

Antal Hendrix van Spronsen helpt met Blauwe Nacht al meer dan tien jaar ondernemers en organisaties om hun verhaal visueel krachtig en strategisch scherp over te brengen. Met een achtergrond in design, techniek en klantbeleving bouwt hij bruggen tussen merk en mens: digitaal én gevoelsmatig.

Connect op LikedIn

Wat niemand je vertelt (maar wel zou moeten)

Psst... ben jij 'in de markt' voor een nieuwe website?

Dan heb je vast gemerkt; eindeloze meningen en opties. Tientallen bureaus om uit te kiezen. 

Maar wat is nou écht belangrijk? Wat moet je weten vóórdat je met iemand in zee gaat?

Vandaag is jouw geluksdag: we hebben waardevolle content voor je die helderheid geeft, zonder vakjargon of verkooppraatjes.

Of je nou klant bij óns wordt of niet.

Waarom veel websites geen klanten opleveren

Je steekt er geld in. Tijd. Energie. Maar dan? Veel websites blijven stil. Dit is waarom.

Hoe je een goed bureau herkent (en red flags spot)

Ze zeggen allemaal dat ze luisteren. Maar hoe weet je of het echt klopt?

Waarom ‘goedkoop’ vaak duurkoop blijkt

Dat scherpe aanbod lijkt aantrekkelijk. Tot je later wéér opnieuw moet beginnen.