Dit weekend dacht ik een slimme stap te zetten. Ik wilde mijn vaste zakelijke nummer (een keurig 036-nummer via Dubline) porteren naar Odido. Niet omdat ik ontevreden was over Dubline, integendeel, maar omdat Zakelijk Vast op Mobiel van Odido net wat beter geïntegreerd leek op mijn telefoon. Geen losse app meer, maar direct via het belscherm kunnen opnemen en bellen. Zo hoort het toch in 2025?
De overstap leek simpel. Alles geregeld. En toen… was ik onbereikbaar.
Geen telefoontjes, geen meldingen, niets.
Vandaag blijkt waarom: mijn multisim was de boosdoener. Ik gebruik namelijk een eSIM op mijn telefoon, én een gekoppelde sim op mijn Apple Watch. Superhandig. Totdat je blijkbaar moet kiezen tussen óf dat, óf je vaste nummer.
“Onze cloudtelefonie is niet compatibel met multisim,” kreeg ik als uitleg.
“Je abonnement draait op een ander netwerk. Dat botst met hoe multisim werkt.”
Sorry? Dus in 2025 moet ik kiezen tussen:
- een goed geïntegreerd zakelijk nummer,
- of mijn horloge kunnen gebruiken voor bellen?
Technisch is het mogelijk. Jullie willen gewoon niet.
Laten we eerlijk zijn: dit is geen technisch onmogelijkheid.
Dit is een kwestie van geen prioriteit geven aan een groeiende groep gebruikers.
Het zou kunnen. Echt.
Als providers investeren in native SIP-routing, eSIM-beheer en een beetje lef.
Denk aan:
- Apple’s Business Line (een apart werknummer met slimme functies),
- Android’s Work Profile (maar dan ook echt gekoppeld aan belverkeer),
- of gewoon een tweede eSIM-profiel met een 036 of 085-nummer die net zo werkt als je 06.
Waarom is dat er nog niet?
Ondernemers verdienen beter
Als zzp’er wil ik:
- één toestel,
- twee nummers (privé en zakelijk),
- duidelijke scheiding van werk en privé (ook qua voicemail en bereikbaarheid),
- én volledige integratie. Dus géén los appje dat nét niet intuïtief werkt én gewoon bereikbaar op mijn smartwatch!
Kom op, Odido. KPN. Vodafone.
Jullie hebben de techniek in huis. Jullie hebben de klanten.
Wat houdt jullie tegen?
Tot die tijd?
Ben ik weer terug bij Dubline. Met hun losse app. Want het werkt tenminste.
Maar geloof me: de eerste provider die dit goed aanpakt, gaat winnen.