Brain hacks: waarom bullet lists met drie of vijf het beste werken

Bullet lists zijn niet alleen handig, ze zijn breinproof. Opsommingen helpen je bezoeker om informatie sneller te scannen en beter te onthouden.

Maar er zit meer achter dan alleen visuele orde: het aantal bullets maakt uit. Vooral drie of vijf blijkt het meest effectief.

Waarom? Dat heeft alles te maken met hoe ons brein werkt.

We lezen niet, we scannen

Bezoekers op een website nemen zelden de tijd om lange alinea’s te lezen. Ze scannen de pagina op zoek naar houvast. Bulletlists bieden die houvast: ze vallen op, doorbreken het ritme van tekst en geven structuur.

De kracht van drie: snel, licht en overtuigend

Drie is het minimale complete. Het voelt afgerond. Denk aan:

  • Begin, midden, eind
  • Voorbeeld 1, 2, 3
  • Vragen, antwoorden, actie

Drie punten zijn snel te overzien én overtuigend, zeker als je een punt krachtig wilt maken of een voordeel wilt uitlichten. Perfect voor bijv. landingspagina’s of het uitleggen van een dienst.

De kracht van vijf: overzicht én inhoud

Vijf is het maximaal comfortabele aantal. Meer diepgang dan drie, zonder het brein te overbelasten. Perfect voor als je iets uitgebreider wilt zijn, zoals:

  • Vijf voordelen van je aanbod
  • Vijf stappen in je werkwijze
  • Vijf veelgestelde vragen
  • Vijf eigenschappen van jouw ideale klant
  • Vijf redenen om voor jou te kiezen

Vijf voelt compleet, maar nog steeds overzichtelijk. En: het sluit aan bij hoe mensen gewend zijn informatie te structureren (denk aan top-5’s, sterrenreviews, etc.).

Zes of meer? Dan haakt het brein af

Bij zes of meer bullets wordt het cognitief zwaarder. De kans dat de laatste items écht gelezen of onthouden worden, daalt flink. Het voelt als ‘veel’. En op mobiel? Dan is het vaak onoverzichtelijk.

Wil je toch meer kwijt? Splits op in meerdere lijstjes of gebruik tussenkoppen. Dat houdt het luchtig en scanbaar.

Waarom oneven aantallen beter werken dan even aantallen

Er zit psychologie achter het feit dat 3 en 5 sterker werken dan 2 of 4. Zowel inhoudelijk als visueel zijn oneven aantallen krachtiger. En dit is waarom:

1. Ons brein zoekt een ‘midden’

Oneven aantallen hebben altijd een centraal element. Bij drie is dat de middelste, bij vijf het derde punt. Dat geeft het oog en het brein automatisch een ankerpunt: iets om zich op te richten.

Bij even aantallen (zoals 2 of 4) ontbreekt dat midden. Het oog dwaalt dan vaker af of moet meer moeite doen om balans te vinden. Visueel voelt dat daarom vaak nét iets minder natuurlijk.

2. Even aantallen voelen onvolledig of té netjes

  • Twee punten zijn meestal te weinig om overtuigend over te komen. Het voelt als een “voor of tegen” zonder nuance.
  • Vier punten voelt afgeraffeld of onevenwichtig. Alsof er nog iets mist.

Daarentegen geven drie of vijf punten een gevoel van volledigheid zonder overdaad.

3. Oneven aantallen trekken meer aandacht

Uit gedragsstudies blijkt dat mensen sneller geneigd zijn om te klikken op lijstjes met een oneven aantal punten. Denk aan:

  • “7 tips voor meer focus”
  • “5 redenen waarom…”
  • “3 fouten die je wilt vermijden”

Oneven getallen worden als menselijker en geloofwaardiger ervaren. Terwijl even aantallen juist eerder “gemaakt” of reclameachtig kunnen overkomen.

Opsommingen zijn visuele rustpunten

Bulletlists zijn niet alleen functioneel, ze zijn ook visuele ankerpunten in je pagina. Ze trekken het oog, brengen ritme en maken tekst beter verteerbaar. Zeker als je ze afwisselt met korte paragrafen en witruimte.

Gepubliceerd op 5 september 2025

Over de auteur

Antal Hendrix van Spronsen helpt met Blauwe Nacht al meer dan tien jaar ondernemers en organisaties om hun verhaal visueel krachtig en strategisch scherp over te brengen. Met een achtergrond in design, techniek en klantbeleving bouwt hij bruggen tussen merk en mens: digitaal én gevoelsmatig.

Connect op LikedIn

Wat niemand je vertelt (maar wel zou moeten)

Psst... ben jij 'in de markt' voor een nieuwe website?

Dan heb je vast gemerkt; eindeloze meningen en opties. Tientallen bureaus om uit te kiezen. 

Maar wat is nou écht belangrijk? Wat moet je weten vóórdat je met iemand in zee gaat?

Vandaag is jouw geluksdag: we hebben waardevolle content voor je die helderheid geeft, zonder vakjargon of verkooppraatjes.

Of je nou klant bij óns wordt of niet.

Waarom veel websites geen klanten opleveren

Je steekt er geld in. Tijd. Energie. Maar dan? Veel websites blijven stil. Dit is waarom.

Hoe je een goed bureau herkent (en red flags spot)

Ze zeggen allemaal dat ze luisteren. Maar hoe weet je of het echt klopt?

Waarom ‘goedkoop’ vaak duurkoop blijkt

Dat scherpe aanbod lijkt aantrekkelijk. Tot je later wéér opnieuw moet beginnen.