Stappenplan website

Een website is bijna onmisbaar voor een ondernemer . Het is niet alleen een uitstekend marketingmiddel, maar ook de perfecte manier om met je klanten in contact te komen. Of je nu je bedrijf wil presenteren, een product in de markt wil zetten of jezelf als persoon aan de wereld bekend wil maken, een website opzetten vergt altijd een goede voorbereiding. Het is belangrijk om, hoe groot of hoe klein je plannen ook zijn, een stappenplan te maken.

1. BEPAAL JE DOEL

Bedenk je goed met welk doel je een website wilt opzetten;

  • Presentatie website: jezelf of een product presenteren. Een online visitekaartje.
  • Portfolio website: je werk presenteren en nieuwe opdrachten binnenhalen.
  • Blog website: regelmatig berichten schrijven om een relatie met klanten/lezers op te bouwen.
  • Evenementen website: agenda en aankondigen van evenementen.
  • Online shop: winkel om je producten te verkopen.

Bedenk goed wat je doelgroep is, wat je wilt verkopen en wat voor informatie je aanbied.

Niet zelden is een combinatie van deze ingrediënten op jouw site toepasbaar. Bepaal de inhoud van je site altijd met aparte verdeling, zodat het voor je publiek duidelijk is wat ze lezen. Een duidelijke verdeling op je website helpt jou en je publiek het overzicht te bewaren.

Bedenk ook goed, of laat je informeren, of jouw website eenvoudig van opzet kan zijn, of dat je uitgebreide multifunctionele functies nodig hebt. Er zijn legio mogelijkheden om jouw website uit te bereiden. Wil je het bijvoorbeeld alleen in het Nederlands, of wil je (op een later tijdstip) meer talen gaan aanbieden? 

2. BEPAAL JE BUDGET

Het budget voor een website is waarschijnlijk afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Een eenvoudige presentatiesite zal goedkoper zijn dan een complexere bedrijfswebsite. Bedenk dat de kosten voor een website altijd bestaan uit deze onderdelen;

Het (laten) bouwen van een site
(Het aanleveren van) de inhoud
Onderhoudskosten
Marketing kosten

3. HET (LATEN) BOUWEN VAN EEN SITE

Het is verstandig om je website door een gespecialiseerde webdesigner te laten bouwen. Iemand die weet hoe de inhoud van je site in een heldere menustructuur het best tot zijn recht komt, rekening houdt met responsive design (inhoud van de site niet alleen geschikt voor desktop, maar ook voor mobiele weergave) en je huisstijl consequent en creatief in de site verwerkt. En dan graag door iemand die het liefste met je meedenkt en goeie heldere ideeën aandraagt. Iemand die intuïtief weet waar jouw krachten en kansen liggen en jou helpt dit werkelijkheid te maken.

4. (HET AANLEVEREN VAN) DE INHOUD

De content van jouw site bestaat uit verschillende elementen;

  • Logo en huisstijl, heb je al een duidelijk logo en/of huisstijl?
  • Wil je deze laten actualiseren of ga je voor een complete rebranding of vernieuwing?
  • Teksten, ga je die zelf schrijven, of huur je een tekstschrijver in?
  • Afbeeldingen, neem je stockfoto’s of laat je een fotograaf foto’s voor je maken? Wil je unieke illustraties? Heb je goede productafbeeldingen?
  • Media, wil je video of audio op je website? Wie huur je daar voor in?

Een hoop vragen, maar goed om alles in kaart te brengen wil je niet voor onverwachte uitgaven komen te staan.

5. ONDERHOUD VAN JE WEBSITE

De content van je website moet altijd zo actueel mogelijk zijn. Als je belang hecht aan terugkerende bezoekers zal er op regelmatige basis nieuwe content beschikbaar moeten zijn op je site. Dit zou je zelf kunnen doen, of door een van je medewerkers laten schrijven. Of dit totaal uit handen geven en laten doen door een webmaster. Bijvoorbeeld door het bijhouden van een blog of het strategisch plannen van updates aan je website.

Je webmaster kan zorgen voor het onderhoud aan de server en de software van de website. Hij kan zorgen voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit en je website technisch up-to-date houden. Kleine technische problemen oplossen en zorgen voor een correcte back-up van de website.

6. MARKETING

Zodra je site klaar is wil je natuurlijk een zo groot mogelijk publiek. Je kunt zorgen voor e-mail marketing (nieuwsbrieven), adverteren op radio, tv en kranten, gebruik maken van Social Media en natuurlijk moeten je briefpapier, visitekaartjes en brochures up to date worden gebracht.

Terugkerende kosten: Social Media en e-mail marketing zijn onderdelen waarbij je direct contact hebt met je klant. Die momenten moet je zorgvuldig uitkiezen en herhalen. Nieuwe berichten op je website direct op Facebook en Twitter posten en je nieuwsbrieven opmaken en versturen. Dit zijn ook dingen waarbij je je moet afvragen of je die zelf zou willen doen, of dat het beter is om die uit handen te geven. Time is money.

7. ZORG VOOR EEN DUIDELIJKE ORGANISATIE

Maak duidelijke afspraken en zorg voor een duidelijke organisatie. Maak duidelijke afspraken over tijdschema’s.

  • Wie is verantwoordelijk voor de productie van welk gedeelte van je site?
  • Wie is eindverantwoordelijk?
  • Wie is verantwoordelijk voor het plaatsen van nieuwe content?
  • Wie zorgt er voor onderhoud aan je website?
  • Wie reageert op berichten op je website en Social Media?

Blauwe Nacht is jouw partner voor het plannen en zetten van jouw website. We kunnen zorgen voor het correct bouwen en testen van je website. We hebben uitstekende connecties met fotografen en illustrators voor het leveren van content en kunnen je helpen met de marketing. Elk project is maatwerk en vereist een eigen aanpak en schema. Neem gerust contact op voor het maken van een afspraak.

Delen = lief

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail
Share on whatsapp
WhatsApp
Antal Hendrix van Spronsen

Antal Hendrix van Spronsen

Oprichter en eigenaar van Blauwe Nacht. In het bijzonder richt ik me op ondernemende mensen: Ondernemers die op zoek zijn naar vernieuwing, ondernemers die wat hulp kunnen gebruiken bij het ‘verpakken’ van hun dienst/product. Of startende ondernemers die samen de juiste uitstraling willen opzoeken. Jouw huisstijl en website moet de perfecte combinatie zijn van jouw energie, plus die van jouw ideale klant. Het spanningsvlak opzoeken tussen die twee vind ik echt leuk om te doen. Het resultaat? Een unieke stijl, die werkt. Dat geeft jou zakelijk (en ook privé!) een boost waar je U tegen zegt: Jouw onderneming 2.0.
Antal Hendrix van Spronsen

Antal Hendrix van Spronsen

Oprichter en eigenaar van Blauwe Nacht. In het bijzonder richt ik me op ondernemende mensen: Ondernemers die op zoek zijn naar vernieuwing, ondernemers die wat hulp kunnen gebruiken bij het ‘verpakken’ van hun dienst/product. Of startende ondernemers die samen de juiste uitstraling willen opzoeken. Jouw huisstijl en website moet de perfecte combinatie zijn van jouw energie, plus die van jouw ideale klant. Het spanningsvlak opzoeken tussen die twee vind ik echt leuk om te doen. Het resultaat? Een unieke stijl, die werkt. Dat geeft jou zakelijk (en ook privé!) een boost waar je U tegen zegt: Jouw onderneming 2.0.
  • Copywriting ·

Effectief teksten schrijven

Hoe schrijf je effectief teksten voor een goede vindbaarheid in zoekmachines? De vindbaarheid van jouw website valt of staat met de juiste inhoud. Het begint…
Lees verder
All articles loaded
No more articles to load
All articles loaded
No more articles to load

Hier komen passie, vakmanschap en prachtige ontwerpen samen. Welkom bij Blauwe Nacht: jouw fullservice webdesignbureau. Webdesign met een holistische en unieke persoonlijke benadering. Waarom zou je met minder genoegen nemen?

Company Info

BLAUWE NACHT
Carol Vogesgracht 12
1336 KE ALMERE

036 844 955 3 ln.thcanewualb@ollah

KvK 63302349 NL13INGB0006895419
Welkom terug!

Wil je jouw volgende project bespreken onder het genot van een kop koffie? 

We gebruiken cookies om verbeterde content aan te bieden, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Privacy & cookies pagina bekijken.